۵۹ مطلب در اسفند ۱۳۹۷ ثبت شده است

گسترش مد در صنعت سنگ ساختمانی

گسترش مد در صنعت سنگ ساختمانی

بررسی جریان های ایجاد شده در دهه اخیر در صنعت سنگ های ساختمانی و همینطور پیشروی مد در صنعت سنگ ساختمانی خارج از لطف نیست.
مثلا از دهه 60 سنگ مورد استفاده در ساختمان اغلب سنگ های چینی به صورت 20 طولی بود.
متعاقبا از سال 77 استفاده فراگیر از انواع سنگهای گرانیت موجی جدید به راه انداخت. از اوایل دهه 80  استفاده از سنگ های تراورتن در نما و بدنه داخلی به شدت گسترش یافت.
همزمان بطور تقریبی در سال 83 تولید و عرضه سنگ های چرمی و آنتیک را در سطح گسترده شاهد بودیم.
اتفاق جدیدی در زمینه مد در صنعت سنگ ساختمانی حدود سال 84 افتاد و آن استفاده از سبک خاصی از معماری با کمک سنگ تراورتن بود. در این سال ها استفاده از سنگ های حجاری شده و به اصطلاح ابزار رونق فراوانی یافت و نماهای کلاسیک سنگی رایج شد.
در چند سال اخیر با پیشرفت تکنولوژی و افزایش کارخانه های قادر به تولید سنگها با ابعاد بزرگ، سنگهای مرمریت به ابعاد 60*60 و 80*80 و بعد از آن با ابعاد اسلب و بسیار بزرگتر رایج شده است.
در دوره زمانی، پایان دهه 80 سنگهائی پر نقش و نگار و خاص و اصطلاحا با نقوش طبیعی(NATURAL) آرام آرام سهمی در بازار سنگهای ساختمانی برای خود دست و پا کرد.حتی در اوج استفاده از سنگهای تراورتن،ترکیب سنگ کرم تراورتن با سنگهای رنگی مکمل هم دارای فراز و نشیب هائی بوده است.زمانی ترکیب رنگ قرمز،بعد قهوه ای و بعد از آن دودی و خاکستری مورد استفاده قرار گرفته است.
هر یک از این جریانها از نقطه نظر خاصی باعث ایجاد مد در صنعت سنگ ساختمانی و تنوع آن بوده اند.
الف:در تغییر جنس سنگ (از چینی به گرانیت و از گرانیت به تراورتن )
ب:ترکیبهای رنگی متفاوت (قرمز،قهوه ای،دودی،لیموئی )
ج:محصولات زیر شاخه (آنتیک و چرمی )
د:سبک های خاص معماری (سبک کلاسیک در نما )
ه:تاثیرات تکنولوژی (استفاده از ابعاد مرمریت بزرگ )
و:در نوع نقوش و بافت سنگی(از سنگهای ساده به سنگهای اصطلاحا طبیعی و پر نقش و نگار )
در بوجود آمدن هر یک از جریانهای نام برده فرد و یا افرادی نقشی اساسی داشته اند. این جریانهای ایجاد شده از نگاه های مختلفی قابلیت تحلیل دارند که قاعدتا نیاز به بررسی و کنکاش زیادی دارد.

جمع بندی:

بعضا شنیده می شود که عده ای از فعالان صنف سنگ در برخورد با موضوع مد در صنعت سنگ ساختمانی مطالبی را مطرح می کنند و می گویند: چه فرقی می کند که چه سنگی مد بشود؟
اگر گرانیت مد بود،گرانیت تولید می کنیم و اگر تراورتن بورس شد،تراورتن قهوه ای مد بود و مورد علاقه بازار،قهوه ای تولید می کنیم و وقتی هم دودی مد شد روی آن کار می کنیم.
ولی کسانی که چنین تفکری دارند به یک موضوع توجه نکرده اند.
ممکن است آجر مد شود، چه در یک زمان آجر 3 سانتی و چه حالا آجر نسوز و یا نمای کامپوزیت در دوره ای و یا سرامیک پر سلانی و چوب در حال حاضر و یا در فضای داخلی اقبال مصرف کنندگان بیش از سنگ به سمت مصالحی همانند پارکت، لمینت و سرامیک برود.
اگر ما در صنعت سنگ نتوانیم به تنوع خواهی و نو طلبی بازار پاسخ مناسب بدهیم اصناف دیگر بیکار نخواهند نشست و ممکن است متریالی مد شود که کاملا استفاده از سنگ را نفی کند.
پس به نظر می رسد مد در صنعت سنگ ساختمانی برای باقی ماندن سنگ و جلب توجه بازار یک ضرورت است نه اتفاقی که اگر بیفتد و اگر نیفتد فرقی نمی کند.
در یک جمله ((مد سازی در صنعت سنگ ضرورت و نیاز بازار امروز است.))
منبع : واحد علمی گروه مهندسی بازرگانی بهنگام
موافقین ۰ مخالفین ۰

سنگ ساختمانی مرمر در فضای داخلی

مرمر در فضای داخلی:
بیشترین استفاده از سنگ ساختمانی مرمر در ایران در فضاهایی با کاربری مذهبی شده است. این مکان ها دارای مراجعه کننده زیاد و در تماس و لمس بالا می باشد. سنگ مرمر برای چنین فضاهایی امتحان خود را پس داده و این سنگ اصیل و زیبا هرچه قدر پا بخورد براق تر شده و ظاهرش خراب  نمی شود و فقط کمی حالت چرمی پیدا می کند. راجع به زیبایی سنگ مرمر هرچه بگوییم کم است. از لحاظ علم فیزیک ما وقتی جسم را می بینیم که نور از آن شیء به چشم ما می خورد.یعنی چنانچه ما به جسمی نگاه می کنیم و پشت جسم را نمی بینیم، یعنی نور از آن جسم رد نمی شود و ما فقط سطح آن جسم را می بینیم.
حالا وقتی ما به سنگی نگاه می کنیم فقط روی آن را می بینیم و کلاً ضخامت سنگ را که می تواند 2 سانتی متر باشد نمی بینیم. سنگ مرمر نور را از خود عبور می دهد و اتفاقی که می افتد این است که شما وقتی به سنگ ساختمانی مرمر نگاه می کنید، اجزاء و اشکالی را می بینید که مثلا ً در عمق 3 میلیمتری سنگ است و این موضوع به سنگ مرمر یک خاصیت نمایش 3 بعدی می دهد.
البته در معماری قدیم از این خاصیت رد شدن نور استفاده کرده و چنانچه می خواستند از ماده ای استفاده کنند که نور را رد کرده ولی جسم وضوح تصویری نداشته باشد از سنگ مرمر استفاده می کردند. در معماری جدید این استفاده به نوع دیگری شایع شده که چنانچه بخواهند فضایی را به صورت غیر مستقیم روشن کنند و در عین حال منبع نورانی زیبا باشد، از سنگ مرمر استفاده می کنند.
استفاده بسیار فراگیر و امروزی و مهم از سنگ مرمر چیدن سنگ مرمر به صورت بوک مچ (book match) می باشد که قبلا ً به آن اشاره شده است.
سنگ مرمر به خاطر زیبایی خاصی که دارد همواره در مجسمه سازی، کارهای ساختمانی و تزئینی مورد استفاده قرار گرفته است. هنر مندان برجسته ای چون «میکل آنژ» و «لئوناردو داوینچی» در بسیاری از آثار خود از سنگ مرمر استفاده کرده اند. لذا یکی از بهترین کاربردهای سنگ ساختمانی مرمر استفاده از آن در تزئینات و مصنوعات سنگی، گلدانی و کلیه کارهای هنری است که کاربرد داخلی دارد.
هزینه فرآوری سنگ مرمر از معدن تا کارخانه همگی بسیار زیاد است. به علت خرد بودن اکثر معادن مرمر سنگ می بایست با ظرافت و حساسیت خاصی برداشت شود، لذا قیمت تمام شده آن جزو گرانترین سنگ ساختمانی است. در نتیجه معمولاً از این سنگ ساختمانی در متراژ کم ولی با حساسیت و ظرافت و در جای خوب استفاده می شود.


تقریبا ً اکثر خریداران، این نوع از انواع سنگ را بصورت برّاق و صیقلی می پسندند که بسیار بجاست

منبع : واحد علمی گروه مهندسی بازرگانی بهنگام
موافقین ۰ مخالفین ۰

نقش نمایشگاه سنگ در بازاریابی سنگ ساختمانی

• ارتباط موثر با بازدیدکنندگان در غرفه:
جذب مشتریان ( بازاریابی صنعت سنگ ) گامى است که بدون ایجاد رابطه موثر و عمیق با آنان شما را به جایى نمى رساند. در نظر داشته باشید که ایجاد این رابطه برای تمامی افراد به روشى یکسان به دست نمى آید، به همین دلیل بهتر است چندین روش را در کنار هم داشته باشید.
• چای و قهوه:
شاید پذیرایی با چای و قهوه خیلی عادی به نظر برسد، ولی کارآمدى این پذیرایى ساده اثبات شده است. دسترسی به یک استکان چای و یا یک فنجان قهوه خوب در فضای نمایشگاهی برای بازدیدکننده ساده نیست و شما با همین پذیرایی ساده مى توانید فرصت ایجاد ارتباط با بازدید کنندگان را در زمان سرد شدن نوشیدنى در غرفه ى خود فراهم سازید.

• استفاده از کارمندان حرفه ای در غرفه
خاطره خوب همواره از غرفه هایی در ذهن بازدید کننده باقى مى ماند که غرفه داران آن در ایجاد رابط اى دوستانه و موثر با او موفق بوده باشند، بنابراین بهره گیرى از فرصت نمایشگاه وقتى فراهم تر است که متصدیانى با دانش کافى نسبت به حوزه کاری و امر بازاریابی سنگ ساختمانی و توانایى مؤثر در ایجاد رابطه ى خلاقانه با بازدیدکنندگان، اداره غرفه را در اختیار داشته باشند.

• فیلم تبلیغاتی مناسب:
فیلم تبلیغاتی فیلمی است که شامل اطلاعات کافی ، جذابیت های بعدی و معرف بسیار خوبی براى محصولات و خدمات شما باشد.
توجه داشته باشد که محتواى فیلم های آموزشی می تواند منابع خوبی از اطلاعات در مورد محصول شما را به علاقه مندان ارائه کند و شما را در امر بازاریابی صنعت سنگ یاری کند.

منبع : واحد علمی گروه مهندسی بازرگانی بهنگام
موافقین ۰ مخالفین ۰

مد در صنعت ساختمان

مد در صنعت ساختمان

مد شدن یک کالا در صنعت ساختمان بدین مفهوم است که استفاده از آن کالا به طور ملموسی در اکثریت یک منطقه یا مناطقی رواج یافته است. اگر بخواهیم در رابطه مد در صنعت سنگ ساختمانی مثال بزنیم می توانیم استفاده از نمای کلاسیک سنگی را نام ببریم که به طور فراگیری در چهار سال گذشته در مناطق شمالی تهران مورد استفاده قرار گرفته است و این نوع نماها با مدتی تاخیر با ایجاد تغییراتی در جهت ارزان شدگی آن در مناطق دیگر تهران هم مورد استفاده گسترده واقع شده است.
به طور مثال در مناطق متوسط از میزان ابزار سنگی و یا دقت و هزینه طراحی و دقت در اجرا و کیفیت ابزار آن کاسته اند و سنگ مورد استفاده هم در مواردی از حالت شمش خارج شده است و به قوطی های تو خالی تبدیل شده است، ولی سبک رایج ( مد در صنعت سنگ ساختمانی ) مرتبا در حال گسترش بوده است.
استفاده از یک کالا و یا یک سبک آنهم به طور فراگیر مخصوصا در بین گروههای با سابقه در صنعت ساختمان مستلزم به همراه داشتن منفعت و بازگشت مالی برای مصرف کننده ان است. خلاصه اینکه از آنجا که صنعت ساختمان از نگاه سازندگان یک کار اقتصادی محسوب می شود، پس استفاده از هر کالا یا سبکی چنانچه در قالب ایجاد منفعت برای مصرف کننده تعریف نشود، گسترش نخواهد یافت. ممکن است این منفعت یک احساس رضایتمندی که ریشه در حس مالکیت یا خاص بودن و متفاوت بودن و یا نشان دادن اقتدار باشد،تعریف شود.
موافقین ۰ مخالفین ۰

سنگ ساختمانی مرمر

  • مرمر

سنگ ساختمانی مرمر از جمله سنگهای آهکی دگرگون است. یعنی ابتدا سنگهای رسوبی آهکی تشکیل شده و سپس به مرور زمان دگرگون شده است و این تبدیل به این علت است که ساختار اولیه اش تغییر یافته و سنگ آهک و دولومیت، دوباره متبلور شده و مرمر کریستالی تشکیل شده است.
سنگ مرمر دارای رنگهای سفید، خاکستری ، سیاه، سبز، قرمز، زرد وارغوانی است. سنگی است بسیار زیبا و جلاپذیر و شفاف؛ که نور را از خود عبور می دهد و سختی آن بین 3 تا 5/5 است. بسیاری از مرمرها زمانی که در معرض عوامل جوی قرار می گیرند، دوام و استحکام خود را از دست می دهند. برخی از انواع سنگ ساختمانی مرمر دارای 99 درصد کربنات کلسیم هستند. وجود املاح بعضی از فلزات مانند: آلمینیوم و منیزیم در سنگ مرمر باعث تنوع رنگ آن می شود. مرمر خالص کاملا ً سفید است.


مرمر در فضای خارجی:

در حال حاضر در کشور ایران مرسوم شده که انواع سنگ ساختمانی مرمر برای اماکن متبرکه و مساجد استفاده می شود، به همین علت چنانچه شما بخواهید از این سنگ برای پوشش جایی استفاده کنید؛ برای شما یک مسجد یا حسینیه یا امامزاده را تداعی می نماید. نمی شود کتمان کرد که نیاکان ما برای تزئینات داخلی این زیارتگاهها بهترین مصالح از هر نوع را انتخاب کرده اند و صد البته از سنگها، زیباترین آنها را که مرمر باشد. در گذشتۀ نه چندان دور از سنگ مرمر بعضا در نمای ساختمانها استفاده شده است و همینطور در فضاهای مذهبی در قسمتهای خارجی کمی تا قسمتی به کار رفته است. بررسی این دو کاربرد در نماهای خارجی مشخص می نماید که سنگ مرمر بدرد فضای خارجی نمی خورد و بودن در معرض برف و باران، در محیط باز باعث می شود که مرمر دوام و استحکام خود را از دست بدهد و دچار هوازدگی شود.
هوازدگی در سنگ ساختمانی مرمر به دو صورت سطحی و عمقی اتفاق می افتد. سنگ مرمر در فضای خارجی با مرور زمان دچار هوازدگی سطحی می شود و روی سنگ و قسمت اصلی آن در آب حل شده و در رنگ اصلی و ساب براقیّت خود را از دست می دهد و این رگه های زیبا و نقش های حیرت انگیز در فضای خارجی مانا  نیست. نفوذ آب در رگه های نه چندان محکم مرمر و خوردن قسمت های ضعیف آن و بعضا یخ زدگی و به تبع آن انقباض و انبساط، باعث ترک خوردگی در عمق سنگ مرمر استفاده شده در نما می شود.
حتی در رواقهای حرمهای مطهر قسمت هایی داریم که مسقف هستند، ولی در معرض هوای آزاد قراردارند. مرمرهای به کار برده شده در این فضاها سطح زیبا و درخشش خود را از دست داده اند. پس استفاده از مرمر در فضای خارجی چه به عنوان نما و چه به عناوین دیگر پیشنهاد نمی شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰

جایگاه آموزش در توسعه صنعت سنگ ساختمانی

جایگاه آموزش در توسعه صنعت سنگ

آنچه در مورد جایگاه فکر در صنعت سنگ ساختمان اشاره می شود قطعا ناظر به اکثریت محترم این صنف است و استثناهایی که تعدادشان روز به روز در حال افزایش است و از قدیم هم بوده اند و باعث رشد این صنعت بوده اند هرگز مورد نظر نیست، بلکه به نوعی به دنبال آن هستیم که از روی این نشانه ها به دنبال الگوهایی بومی از نوع خودمان در سنگ باشیم. متاسفانه در صنعت سنگ گرفتارترین و درگیرترین و مشغولترین افراد مدیران و صاحبان کارخانه (که اکثرا یکی هستند) می باشند. آموزش به عنوان اصلی ترین رکن توسعه و پیشرفت در این صنعت کاملا فراموش شده است. عموما خبری از واحد تحقیقات و حتی آمارگیری های ابتدایی که زیر بنای هم تصمیم و تغییرست مشاهده نمی شود.
در حالیکه خرید مصالح اولیه، استخدام ، مسائل مالی، تولید و رفع عیب، فروش، بارگیری و کلیه کارهای یک کارخانه سنگ قابل واگذاری است (البته منکر اهمیت هیچ یک از کارهای فوق نیستم) آن کاری که حتما باید در اشل کلانش توسط مدیران اصلی انجام شود و قابل واگذاری نیست فکر کردن است. البته فکر کردن آغاز یک راهی است و ملزوماتی دارد که قطعا باید به آن پایبند بود. بطور کلی فکر کردن به مسائل کارخانه سنگ ساختمانی توسط مدیران لازم است اما کافی نیست. پیشنهاد می کنیم که نفرات اصلی مجموعه های سنگی، طوری برنامه ریزی کنند که هیچ مسئولیت شخصی نداشته باشند و مدام در حال آموزش، یادگیری، بازدید و استفاده از تجربیات دیگران، شرکت در نمایشگاه های معتبر دنیا، مطالعه و بررسی باشند و اثرات شگرف و عجیب این حرکت را بر روال کار خود خواهند دید. این تجربیات و دریافت ها را در غالب فکر خود جمع کرده به خلاقیت و تولید ایده و رفع عیب و توسعه و توسعه کارخانه خود تبدیل کنید. کاری که فقط کار شماست و دیگران نمی توانند. بعضا دیده می شود در مشکلات بسیار ساده و پیش پا افتاده ای حل نشده باقی مانده است . در نگاه کلان راندمان پائین و میزان استحصال سنگ از هر تن بسیار کم است. کیفیت سنگ تایل که عموما از ساب و برش استانداردی برخوردار نیست. فرهنگ فروش و نصب از سی سال پیش تا کنون تقریبا کمترین تغییر را بخود دیده است. واقعا چه کسی باید به این مسائل و دهها مسائل مشابه فکر کند؟ سالهای سال وقتی می خواستند مدیر لایق و قوی را معرفی کنند از صفات پرکار، دست به آچار، پای کار و از این دست صفات نام می بردند درحالیکه به نظر بنده مدیران می بایست صاحب فکر و اندیشه و پیشگام در ارتقاء جایگاه فکر در صنعت سنگ و مسلط به اوضاع صنف در منطقه و کشور و جهان دارای روابط عمومی بالا، دارای برنامه ریزی خرد و کلان برای حال و آینده ، اهل مشورت و نظارت و به تمتم معنی مدیر لایق و فکری باشند. پرکاری و یا بکار بردن و دست به آچار بودن هم فقط وقتی خوب است که همراه با فکر و کلان نگری باشد.
منبع : واحد علمی گروه مهندسی بازرگانی بهنگام
موافقین ۰ مخالفین ۰

نکات مهم در بازاریابی صنعت سنگ

نکات مهم در بازاریابی صنعت سنگ

روشن است که در سایه ى موفقیت آمیز بودن همین تعامل است که ارتباطات جدید بوجود مى آید و در نهایت موفقیت در کسب و کار و تجارت رقم مى خورد.
و پر واضح است که تمامی غرفه دارانِ شرکت کننده در یک نمایشگاه برای رسیدن به این هدف تلاش می کنند، اما سوال اینجاست که چه کسى و با استفاده از چه روش هایى مى تواند پیشگام جذب بازدیدکنندگان و بازاریابی صنعت سنگ از غرفه ى خود در نمایشگاه باشد؟

چگونه مى توان توجه بازید کنندگان را به غرفه خود جلب کرد و بازاریابی سنگ ساختمانی را بدرستی انجام داد؟
موفقیت در این زمینه با ایجاد جذابیت براى  بازدیدکننده ها در غرفه آغاز می گردد.
در این جا به چند نکته اشاره میکنیم، که قبلا"مورد امتحان و آزمایش قرارگرفته و توصیه می کنیم شما نیز آنها را مورد استفاده قرار دهید:
-از روشهایى که بتوان با استفاده از آن بازدید کنندگان را سرگرم کرد استفاده نمایید :
سرگرمی ها ابتدای ترین روش برای جلب توجه بازدید کنندگان هستند. از هر ابزار مناسبی برای سرگرم کردن بازدید کننده ها میتوان استفاده کرد.
  • یک غرفه دیدنی طراحی کنید:
طراحی غرفه متفاوت برای جذب بازدید کنندگان از هر ایده دیگری کارسازتر است. بسیاری از شرکتهای طراحی غرفه تنها روی انتقال اطلاعات تمرکز مى کنند و به جذابیت آن توجهى ندارند.
استفاده از رنگ های غلیظ و نورهای متفاوت می تواند کمک بسیار خوبی برای جذب بازدید کنندگان و موفقیت در امر بازاریابی صنعت سنگ به سوی غرفه شما باشد.


  • کارگاه آموزشی و سمینار داشته باشید:

اغلب شرکت کنندگان در نمایشگاه به دنبال اخبار و نوآوری ها و آشنایی با راه حل های کاربردی جهت تامین نیاز های خود هستند، بنابراین ارائه ى جذابیت هاى علمی و استفاده از سرفصل های خوب تحقیقاتى و نیز ارائه راه حل های مناسب برای بر طرف کردن نیاز بازدیدکنندگان باعث تقویت انگیزه ى حضور آنان در غرفه ى شما و بازاریابی صنعت سنگ قوی می گرد.
3-استفاده مناسب از تکنولوژی:
انتخاب تکنولوژی مناسب می تواند موضوع فعالیت شما را بیشتر از توضیحات کلامی برای بازدید کنندگان تشریح کند، بعنوان نمونه ، شبیه سازها بسیار راحت تر عملکرد ماشین را تبین می کنند.
با استفاده از شبیه سازها مى توانید محصولات و خدمات خود را به صورت ملموس و مرحله اى نیز ارائه نمایید تا مشتریان به ترتیب از محصولات شما بازدید نمایند. استفاده از این روش خود بر جذابیت غرفه شما می افزاید و شما را در امر بازاریابی صنعت سنگ حرفه ای تر معرفی می کند.
موافقین ۰ مخالفین ۰

تاریخچه مد در صنعت سنگ ساختمانی

تاریخچه مد

بعد از جنگ جهانی دوم، سبک زندگی انسان (LIFE STYLE) تغییرات زیادی کرد که یکی از اصلی ترین این تغییرات تنوع طلبی در پوشاک، خودرو، لوازم الکتریکی، وسایل ارتباط جمعی و … است.
اصل ظهور بروز کلمه مد و معنی مد سازی از این مقطع به بعد رایج می شود. در هر شاخه ای از علوم تعریفی نسبتا متفاوت و مشخصی از مد می شود. فرهنگ دهخدا کلمه مد را اینگونه تعریف می کند: لغتی فرانسوی به معنی روش و طریقه موقت که طبق ذوق و سلیقه اهل زمان، طرز زندگی و لباس پوشیدن و غیره را تنظیم می نماید. در رشته آمار به آنچه که بیش از بقیه داده ها، فراوانی دارد یا بیشترین مورد استفاده در بین چند مولف را مد می گویند.
در جامعه شناسی به رفتار جمعی نو ظهوری که به قدر رسم اجتماعی ثبت نشده باشد مد اجتماعی می گویند.(SOCIAL  FASHION) به این معنی که احتمالا هر رسمی در بدو ظهورش مد محسوب می شود ولی بعد از تثبیت تبدیل به رسم اجتماعی می شود.
با مطرح کردن نظریه ((جرج زیمل)) درباره مد وارد بحث مد سازی در صنعت و به خصوص صنعت سنگ های ساختمانی می شویم.
این نظریه پرداز اجتماعی معتقد است که ((مد همان تغییر متمرکز جنبه های فرهنگی زندگی است و از یک تنش اساسی در وضعیت اجتماعی انسان ناشی می شود)). از طرفی هر کدام از انسان ها دوست دارند از دیگران تقلید کنند و از طرف دیگر مایلند متفاوت از دیگران باشند. زیمل که نظریاتش در مورد مد همچنان مورد استفاده جامعه شناسان است، معتقد است که این تمایلات دوگانه به ماهیت انسان بر می گردد. انسانها از یک طرف دوست دارند عین همسایه خود عمل کنند و از طرف دیگر از او متمایز باشند.
بسیاری از طبقات اجتماعی مد را بکار می گیرند تا تمایز خود را به دیگران نمایش دهند.در اثر گسترش مد جدید،هر لحظه افراد بیشتری از آن پیروی می کنند ولی بعد از مدتی مد مورد نظر به یک امری عادی در می آید و تنوع قبلی را از دست می دهد.
مد می تواند برای هر یک از گروههای اجتماعی تعریف شود و در همان طبقه به صورت رسم دربیاید و یا اینکه برای طبقه ای خاص (مثلا مرفه و برتر در شان اجتماعی)تعریف شود و بعد از آن طبقه به طبقات دیگر اجتماع تسری پیدا کند. در بسیاری از موارد طبقات معمولی جامعه برای استفاده از مد رایج در طبقه مرفه دست به تغییراتی در ساختار آن به جهت ارزان شدن و سهل الوصول تر شدن می زنند ولی بعضی از این مدها قابل انتقال نیست. مثلا چنانچه خوردن خاویار در یک وعده صبحانه مد شود هرگز قابل تعمیم به طبقات دیگر جامعه نخواهد بود و در همان طبقه دارای تمکن مالی خواهد ماند.
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که پدیده مد،انتخاب و خلاقیت افراد را محدود می نماید،مخصوصا زمانیکه از خارج از مرزها وارد کشوری شود.
موافقین ۰ مخالفین ۰

سنگ ساختمانی مرمریت در فضای داخلی

مرمریت ها در فضای داخلی:
یکی از بهترین و به جاترین استفاده از سنگ ساختمانی مرمریت، به کارگیری در فضای داخلی است. مرمریت کاملاً برای ایفای چنین نقشی مستعد است و امتحان خوبی در این زمینه پس داده است. محل جولان سنگ مرمریت به محض ورود به ساختمان از بدنه لابی کف، راه پله ، کف واحدها شروع می شود و مأموریتش را در فضای بسته به خوبی انجام می دهد. انواع رنگها به خصوص کرم استخوانی، رنگهای سبز، قرمز، قهوه ای، بژ، سیاه، خاکستری و تقریباً هر رنگی در مرمریت ها پیدا می شود. غیر از تنوع رنگ، زیبا ترین نقشها را هم می توانید روی مرمریتها پیدا کنید. این خاصیت به همراه ساب پذیری مناسب، باعث شده مرمریت برای فضای داخلی پیشنهادی بهینه به معنای واقعی باشد. چرا که در فضای داخلی سرما وگرما، برف و باران، تهاجم مواد خورنده، سایش و ضربه جدی وجود ندارد؛ در عوض کارکرد رنگ و معماری گرم و خودمانی در فضای داخلی بسیار مطلوب است. چنانچه این سنگ ها توسط ماستیکها و رزین های مخصوص آن فرآوری شوند، می توانند تا حد بسیار زیادی قابلیت های خود را افزایش دهند و همان طول عمر مورد نیاز ما راداشته باشند.
سنگهای مرمریت هم انواع ضعیف و قوی دارند. این قوت و ضعف را با روشهای مختلفی می توان تشخیص داد. تجربه  شخصی، سؤال از فروشندگان انواع سنگ ساختمانی ، استفاده از جداول مقاومت فشاری و سایشی و بازدید های موردی می تواند شما را به نتیجه  مطلوب برساند.
برای کف راه پله و فضاهای مشاع لازم است از مرمریت های محکمتر و مقاومتری استفاده کرد.
همینطور اگر برای قسمتهای عمومی یک بیمارستان یا یک فضای عمومی در حال انتخاب سنگ ساختمانی مرمریت هستیم، باید به این مسأله توجه جدی داشته باشیم.
در هر صورت با وجود تمام معایب وارد به سنگهای مرمریت، به راحتی نمی توان از خیر آنها گذشت. مثلاً سنگ مرمریت کرم استخوانی دهبید یکی از انتخابهای زیبا و عموم پسند است. از مهمترین سنگهای مرمریت ایران می توان به سنگ های زیر اشاره کرد:
مرمریتهای دهبید، کاشمر، آباده، صلصالی، گندمک، کِرِم کرمان، بجستان، هرسین، خوی، ارومیه و بسطام.
از این سنگها میتوان به عنوان ابزار سنگی و هر نوع مصنوعات سنگی استفاده کرد. بهتر است که این مصنوعات در داخل ساختمان استفاده شوند. همانطور که گفته شد چنانچه استفاده از مرمریتها در فضای خارجی مد نظر است باید دو شرط استفاده از آنها در فضای خارجی رعایت شود.

سنگ چینی در فضای داخلی:
استفاده از انواع سنگ ساختمانی پیرو فاکتورهای مختلفی است که یکی از آیتمهای اصلی آن مُد است. در یک کلمه  در حال حاضر سنگ چینی برای فضای داخلی مُد نیست. یک قسمت آن به این موضوع بر می گردد که چون چینی دارای رنگهای سفید و خنثی و سرد است، فضای داخلی را به آن گرما و جذابیتی که موردنظر طراح است نمی رساند. دلیل دیگر اینکه این سنگ را کارخانه هایی با کیفیت ساب و برش پایین فرآوری کرده اند و ما عادت کرده ایم چینی را با کیفیت فرآوری بد و بیشتر در ابعاد بیست سانتیمتر طولی و در مکانهای درجه چندم ببینیم. این یک عامل مهم روانی است که تقاضای سنگ چینی را در فضاهای داخلی به حداقل میرساند اما بعید نیست در آینده با فرآوری خوب و در ابعاد بزرگ دوباره مُد شود و بتواند جایگاه تازه ای برای خودش دست وپا کند. خوش شانسی و اتفاقی که در سالهای اخیر برای تراورتن افتاد در خانه سنگهای چینی را هم بکوبد. این اتفاق در سالهای گذشته برای سنگ لاشتر هم افتاد. این نوع از انواع سنگ ساختمانی همیشه به صورت تیشه ای استفاده می شد و قیمت پایینی داشت. عده ای پیدا شدند که بلوک خوب و بزرگ وقوارۀ آن را خریدند؛ اسلب گرفتند؛  خوب فرآوری کردند و صادر نمودند. کم کم بازار داخل هم به ارزش آن پی برد و بعد از سالها به عنوان سنگ تزئینی ساب خورده برای خودش جایی باز کرد وتقاضا برای این سنگ بالا رفت.
در این زمینه رگه های سنگ چینی می تواند کمک زیادی به جلب نظر بیشتر طراحان و مصرف کنندگان کند. چنانچه از داستان بوک مچ (book match) نظیر سنگهای مرمرو تراورتن در سنگهای چینی هم استفاده شود (این شدنی است) این سنگ می تواند به زودی از یک سنگ کم ارزش، به یک سنگ تجاری با ارزش تبدیل شود.
موافقین ۰ مخالفین ۰

جایگاه فکر در صنعت سنگ ساختمانی

جایگاه فکر در صنعت سنگ ساختمانی

من نمی خواهم درباره اهمیت فکر و عقل و مغز ،قلم پراکنی کنم و اگر می بینید که از مقدمه به این موضوع می پردازم می خواهم به جایگاه فکر در صنعت سنگ  ساختمان اشاره کنم، هنماطور که از اسم این نوشتار پیداست.
1-نظر دین در مورد عقل چیست؟ تکلیف مشخص است همین چند قول معروف کافیست که "یک ساعت تفکر معادل هفتاد سال عبادت است" و یا اینکه "هیچ عبادتی همانند تفکر نیست".
2-ما چقدر از فکرمان استفاده می کنیم؟ بعضا می شنویم که گفته می شود که فلان دانشمند معروف با این همه قدرت فکر فقط از 6 درصد مغزش استفاده کرده و یا اینکه دانشمندان معتقدند که بشر فقط از قسمت کمی از مغز خود استفاده می کند و حقایق قابل توجهی از این دست که نشان از ظرفیت والای عقل ،مغز و فکر بشر دارد.
3-قدرت تفکر چقدر است؟ اگر از افسانه ها بگذریم، بزرگان معتقدند که آنچه که بشر می تواند به آن فکر کند حتما در عالم حقیقت قابلیت وجود دارد، یعنی اینکه اصلا نیازی نیست که شما در موقع تفکر خود را اسیر شرایط و موجودات کنید، درقدم بعدی که عمل است باید بر اساس واقعیات گام برداریم. پس فکر هیچ محدودیتی ندارد و امروزه پرورش قدرت تخیل هم جزو آموزش های کسب مهارت های کاری وارد شده است.
4-جایگاه فکر در صنعت انواع سنگ ساختمانی چیست؟ دوستی می گفت به نمایشگاهی رفته که در آن سیر پیشرفت در طرح ساخت سلاح از انسانهای اولیه تا حال حاضر را نشان داده بودند. از یک سنگ ساده (وسیله اولیه شکار) بعد سنگ تیز، به پرتاب تیر و دخالت باروت و انفجار تا سلاحهای پیشرفته فعلی، تصور کنید هر مرحله نسبت به مرحله قبل کاملا پیشرفت ملموس و ساده ای داشته فقط یک نفر تاثیری روی آن گذاشته که یا نقیصه ای را رفع کرده یا توانایی را به آن اضافه کرد و نخ تسبیح این حرکت فکر بشر بود. با این مثال می توان به جایگاه فکر در صنعت سنگ پی برد.
5-جایگاه تحقیق و توسعه(R&D)  چیست؟ امروز هر صنعتی ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی با زندگی مردم، فرهنگ، شرایط، اقلیم و... دارد و هر صنعتی می بایست در حوزه خودش به همین نیازهای پراکنده و متنوع کابرانش پاسخ دهد و این پاسخگویی که معمولا بر حسب شرایط مکانی و زمانی و بر حسب تغییر فرهنگ ها و رشد علمی و تجربیات جدید بشر تغییر می کند نیازمند نگاهی از ورای دغدغه های روزانه و روزمره صنعت است. این نگاه رو به جلو و پیشتاز و مرتبط با مصرف کننده ها در غالب تحقیق و توسعه (در یک نگاه ساده) پیش می رود که برآورنده نیاز مصرف کننده و یا شاید ایجاد نیاز در مصرف کننده است و ضامن پایداری تولید کننده است. سوال، بررسی، آمار و آزمایش مواد اولیه و مواردی از این دست هم برای تحلیل صحیح و تصحیح درست یک نگاه و حرکت در قالب صنعت است. در حال حاضر قلب تپنده اکثر صنایع و در صنایع نو(HIGH TECHNOLOGY) در راس صنعت همین (R&D) و نگاه پژوهشگرانه و خلاقانه و آینده نگر و جامع نگر به آن صنعت است.
6-  چه کسانی در مجموعه باید فکر کنند؟ در سیاست گذاری های کلان معمولا اتاق فکری تشکیل داده و آن را به عنوان بالاترین مرجع ایده و فکر و سیاست گذاری یک سیستم در نظر می گیرند و در نگاه صحیح و دقیق می باید با استفاده از روش های نرم این تفکرات را به تک تک اعضای مجموعه منتقل کرد تا آنها هم در این فکر و اجرای آن سهیم باشند. در صنایع و شرکت های بزرگ صنعتی قطعا اتاق فکر و واحدهای R&D خواهند داشت که خروجی این واحدها برای تصمیم گیری به مدیران منتقل می شود. ولی در دسته کارخانه های سنگبری که موضوعی در دسته صنایع متوسط محسوب می شوند بهترین شخص برای فکر کردن مدیران و صاحبان کارخانه های سنگبری و معاون می باشد.
هر کسی که به صورت جامع تری به موضوع جایگاه فکر در صنعت سنگ اشراف دارد و قدرت قدرت تصمیم گیری هم ندارد استحقاق بیشتری برای فکر کردن دارد. حتی برای کمک به این فکر در دنیای امروز پیشنهاد می شود که مالکیت از مدیریت جدا شود تا این تصمیم ها مدبرانه تر و عاقلانه تر گرفته شود. پس بهترین اشخاص برای فکر کردن نفرات اصلی مجموعه های سنگبری هستند. نتیجه....؟؟!!
موافقین ۰ مخالفین ۰