حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه سنگ شیامن
در میان شرکت های خارجی، تعدادی از شرکتهای امریکایی هم در نمایشگاه حضور داشتند که بعنوان مثال می توان از شرکت های مهمی چون "گرانیت داکوتا" (Dakota Granite) ، "کلد اسپرینگ" (Coldsprig) ، "گرانیتی سرخ" (Red Graniti) ، "معادن سنگ کلرادو" (Colorado Stone quarries) و ... غیره را نام برد. شرکت های امریکایی امسال انگیزه و دلیل بهتری برای شرکت در نمایشگاه سنگ شیامن داشتند چرا که اخیرا یکی از زیر مجموعه های "شرکت گرانیتی سرخ " (Red Graniti) در امریکا، توانست قرارداد بزرگ تامین سنگ پروژه عظیم هتل "ماریوت" (Mariot Hotel) در نزدیکی همین نمایشگاه را با طرف های چینی نهایی کند.

در خصوص ترکیب و رنگ بندی سنگ های به نمایش درآمده، باید گفت که هرچند زمینه و تم غالب نمایشگاه را سنگهایی با "خانواده رنگ سفیدتشکیل می داد، لیکن بسیاری از محصولات متنوع با رنگ های مختلف دیگر نیز به نمایش درآمده بودند. بعنوان مثال مجموعه ای از سنگ های نیمه قیمتی شرکت آنتولینی (Antolini)
، مجموعه های بسیار متنوعی از شرکت های عرضه کننده گرانیت از برزیل و هند، و حتی مجموعه های متنوع دیگری از سنگ کوارتز نیز دیده می شد.

در خصوص ترکیب و رنگ بندی سنگ های به نمایش درآمده، باید گفت که هرچند زمینه و تم غالب نمایشگاه را سنگهایی با "خانواده رنگ سفیدتشکیل می داد، لیکن بسیاری از محصولات متنوع با رنگ های مختلف دیگر نیز به نمایش درآمده بودند. بعنوان مثال مجموعه ای از سنگ های نیمه قیمتی شرکت آنتولینی (Antolini)
، مجموعه های بسیار متنوعی از شرکت های عرضه کننده گرانیت از برزیل و هند، و حتی مجموعه های متنوع دیگری از سنگ کوارتز نیز دیده می شد.
رخدادی که باید از نزدیک دید
اغلب فروشندگان انواع سنگ ساختمانی با ملیت های گوناگون شرکت در نمایشگاه سنگ شیامن را یک ضرورت می دانند. چرا که آنان معتقدند، تمام عوامل تشکیل دهنده بازار، اعم از مشتری و رقیب و محصول جدید و فناوری نوین و ... همه بصورت یکجا در این نمایشگاه حضور دارند. اما عامل نگرانی که بر خلاف سال های گذشته قدری باعث تردید و نگرانی صادرکنندگان و حتی مصرف کنندگان چینی شده بود، کاهش رشد اقتصادی این کشور بود. رشدی که امسال عددش به 7% رسیده است. این نگرانی بیشتر در لحن شرکت هایی دیده می شد که برای این بازار هدف، برنامه های ده ساله و یا بیشتر ریخته اند.

اما در کنار تمام این حرف ها، سخنان آقای "لای" (Lai ) مدیر نمایشگاه سنگ شیامن هم شنیدنی است. او کماکان به توسعه کمی و کیفی نمایشگاه می اندیشد. می گوید، همین حالا هم صف نسبتا طولانی از شرکت های متعدد چینی و حتی خارجی داریم که متقاضی شرکت در نمایشگاه هستند اما فضای فعلی نمایشگاه امکان پذیرش همه آنان را ندارد. او میگوید " البته برای این معضل برنامه ای در دست اقدام داریم و آن عبارتست از توسعه بیشتر. انتظار داریم بزودی بتوانیم همه متقاضیان داخلی و خارجی را به نحو شایست و با کیفیت مطلوب پذیرا باشیم. در طرح توسعه جدید، سه سالن بزرگ دیگر به نمایشگاه ضمیمه خواهد شد که مساحت نمایشگاه را در سال 2016 به 180000 متر مربع ارتقا خواهد داد" .

اما در کنار تمام این حرف ها، سخنان آقای "لای" (Lai ) مدیر نمایشگاه سنگ شیامن هم شنیدنی است. او کماکان به توسعه کمی و کیفی نمایشگاه می اندیشد. می گوید، همین حالا هم صف نسبتا طولانی از شرکت های متعدد چینی و حتی خارجی داریم که متقاضی شرکت در نمایشگاه هستند اما فضای فعلی نمایشگاه امکان پذیرش همه آنان را ندارد. او میگوید " البته برای این معضل برنامه ای در دست اقدام داریم و آن عبارتست از توسعه بیشتر. انتظار داریم بزودی بتوانیم همه متقاضیان داخلی و خارجی را به نحو شایست و با کیفیت مطلوب پذیرا باشیم. در طرح توسعه جدید، سه سالن بزرگ دیگر به نمایشگاه ضمیمه خواهد شد که مساحت نمایشگاه را در سال 2016 به 180000 متر مربع ارتقا خواهد داد" .